NOWE ETYKIETY UE
Od maja 2021 r. ma zastosowanie rozporządzenie (UE) 2020/740 zmieniające sposób etykietowania opon.
Nowe etykiety EU to:
- kod QR, który umożliwia sprawdzenie opony w europejskiej bazie EPREL
- uproszczona klasyfikacja oporów toczenia i skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni od A do E
- poziom hałasu wskazany będzie teraz przez liczbę decybeli oraz litery A, B lub C
- wprowadzone zostały piktogramy wskazujące czy opona posiada klasyfikację do użytkowania w trudnych warunkach ośnieżenia oraz czy opona osiąga odpowiednie minimalne wartości współczynnika przyczepności na lodzie
PARAMETRY NA ETYKIECIE UE obowiązującej dla opon wyprodukowanych do 1 maja 2021:
Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w specjalne etykiety z informacjami na temat ich wydajności pod względem zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie generowanego hałasu. Informacje na naklejkach muszą być przedstawione w przejrzysty sposób, podobnie jak na znanych już etykietach energetycznych umieszczanych m.in. na produktach AGD: klasa A oznacza najwyższe osiągi, zaś klasa G – najniższe.
-
Efektywność paliwowa/opór toczenia
W trakcie jazdy opona odkształca się na skutek kontaktu z podłożem, przez co traci energię. Powstające w ten sposób straty energii nazywamy oporem toczenia. Ma on bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, a więc również na dobro środowiska naturalnego. Opona o mniejszym oporze toczenia zużywa mniej energii, dzięki czemu spalamy mniej paliwa, przez co mniej dwutlenku węgla trafia do atmosfery. Rzeczywiste osiągi mogą różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Mimo to różnica pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5% pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych; pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy F różnica zużycia paliwa w przypadku samochodów ciężarowych może wynieść nawet 15%.
-
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D ani G. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania z prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów). Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania dla samochodów osobowych.
-
Zewnętrzny hałas toczenia
To hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona. Jedna fala na rysunku oznacza najniższą dopuszczalną wartość, trzy – najwyższą. Trzy fale to poziom hałasu odpowiadający obecnie obowiązującym normom, dwie fale to poziom zgodny z przyszłymi przepisami, podczas gdy jedna fala oznacza poziom niższy jeszcze o 3 dodatkowe decybele. Im cichsza opona, tym bardziej jest ona przyjazna dla środowiska.
UWAGA:
Faktyczne oszczędności paliwa oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego w znacznym stopniu zależą od zachowania kierowców, a zwłaszcza od następujących czynników:
- Ścisłego przestrzegania bezpiecznej odległości między pojazdami.
- Prawidłowego ciśnienia w oponach, które należy regularnie kontrolować tak, by mieć optymalne możliwości jazdy po mokrej nawierzchni jak i mniejsze zużycie paliwa.
- Ekologicznego prowadzenia pojazdu, które może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Zastosowanie powyższych punktów może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo, oraz poprawić komfort jazdy.